Tuomas Katila
Kaikkiliikunta.fi

Kaikkiliikunta.fi

Pilkettä silmäkulmassa – liikettä nivelkulmassa

Maailmanlaajuisen kuntoilutrendilistauksen kärkisijalle nostettiin vuonna 2015 kehonpainoharjoittelu. Mitä kehonpainoharjoittelu pitää sisällään ja miksi se on saavuttanut yhä suurempaa suosiota? Entä mitä tarkoittavat termit Movement ja Street Workout?

Kirjoittaja: Riku Laine, Kaikkiliikunta.fi perustaja

Kuvissa: Liikunnanohjaaja Tuomas Katila

Kansikuva: Marko Simonen

Luonnollista liikettä

Elämme nykyaikana rajoitettujen liikemallien kulttuurissa. Olemme oppineet jo nuoruudessa tietynlaiset toimintatavat ja liikkeet tehdä eri asioita arjessa. Kuljemme julkisissa kulkuvälineissä istuen, teemme työmme yhä enenevissä määrin istuen, seurustelemme lounaan äärellä istuen, liikumme pääosin paikasta toiseen kävellen ja bussia odotetaan pysäkillä kiltisti joko seisten tai istuen. Tuntuisikin oudolta ajatukselta vaikkapa roikkua bussipysäkin katoksen kulmassa bussia odottaen, vetää läpi töissä puolen tunnin mittainen viikkopalaveri syväkyykyssä tai edetä sivuttaiskyykyllä pieniä matkoja työpaikalla kävelyn sijaan. Näin toimimalla keräisit vähintäänkin reilusti katseita ja työkaverit huomauttaisivat melko nopeasti sivuttaiskyykyistäsi – todennäköisesti ennemmin pomollesi kuin sinulle itsellesi. Silti nämä ovat juuri niitä asioita, joita kehomme tuntuu kaipaavan vallitsevassa kulttuurissamme. Liikkeemme on vähentynyt ja tuonut sitä kautta erilaisia ongelmia fyysiseen hyvinvointiimme.

”Liike on lääkettä” – sanonta pitää aivan paikkaansa. Kehonpainoharjoittelussa palataan liikkeiden alkulähteille – siis liikkeille, joihin olemme kuluneiden vuosituhansien aikana tottuneet. Käytämme kehoa kokonaisuutena ja hyödynnämme sen laajoja liikeratoja ilman rajoituksia. Kehomme saa täysin päinvastaista ärsykettä, kuin mitä annamme sille päivittäin ja haastamme sitä toimimaan monipuolisesti ja ennen kaikkea oikein. Jokaisella meistä on varmasti joskus ollut ongelmia niska-hartiaseudun kanssa. Toteamme, että niskamme ovat jumissa ja pyydämme jotakuta hieromaan niitä tai menemme ammattilaisen käsiin hierottavaksi. Oletko kuitenkaan koskaan miettinyt, että hieromalla ongelmakohtaa hoidamme vain syntynyttä oiretta, emmekä tosiasiassa itse ongelmaa, josta kipu on lähtöisin? Huonot päivittäiset asennot ja yksipuolinen rasitus – yksipuolisilla nivelkulmilla ja rajoittuneilla liikeradoilla oireita kumpuaa väistämättä.

Toiminnallista harjoittelua

Ihmisen keho on suunniteltu liikkumaan ja sopeutumaan rasitukseen. Kehon eri lihakset, ligamentit ja elastiset kudokset sopeutuvat niille tarjottuun liikkeeseen.  Ajan myötä se alkaa minimoida turhia liikeratoja ja liikesyvyyksiä ja sopeutuu sille tarjottavaan liikkeeseen. Käytämme yhä suurenevan osan päivästämme nykyisin istuen, haluatko sinä erikoistua nimenomaan istumiseen?

Jos ajatellaan ihmiskunnan historiaa, on nykyinen istumisen valtaama kulttuurimme melko poikkeuksellinen ja olemme tottuneet hyvinkin monipuolisempaan liikkeeseen. Metsästäjä-keräilijä tuskin malttoi aikanaan istua näyttöpäätteen edessä kahdeksaa tuntia päivässä. Useimmiten päivämme koostuu istumisesta ja annamme koneiden liikuttaa itseämme. Kehonpainoharjoittelussa pyritään minimoimaan erilaiset laitteet ja välineet, keskittymään itse kehoon ja sen antamiin mahdollisuuksiin. Koordinaatio, tasapaino ja liikkuvuus kohenevat ja saamme täydellistä vastaliikettä arjen yksipuoliselle istumiselle. Miksi menisimme vapaa-ajallamme istumaan kuntosalille koneisiin, jotka liikuttavat meitä? Emmekö me istu tarpeeksi jo työajalla? Usein koetaan, että liikunta ei ole tehokasta ilman siihen kuuluvia välineitä. Koemme, että tarvitsemme koneita ja muita kalliita laitteita, jotta voimme sanoa kuntoilleemme. Totuus kuitenkin on, että omassa kehonpainossa riittää haastetta kokeneemmallekin kuntoilijalle ja jopa huippu-urheilijoille.

Milloin muistat viimeksi koskeneesi polvilla lattiaa? Movement harjoittelussa vahvistetaan myös liikeratojen ääripäitä, jotta ne kestävät yllättävissäkin tilanteissa.

 

”Jos sinulla on keho, voit osallistua”

Maailmanlaajuisesti tunnettu kehonpainoharjoittelun ja Movementin guru Ido Portal kertoi jokin aika sitten haastattelussaan, että eräs hänen asiakkaistaan oli ennen tuntia kysynyt, mitä edellytyksiä tai vaatimuksia tunnille osallistumiselle on. Ido oli vastannut filosofisesti: ”Jos sinulla on keho, voit osallistua.”

Kehonpainoharjoittelun ylivoimaisena etuna on, että perusteet opittuasi voit harjoitella ja kehittyä ajasta, paikasta tai välineistä riippumatta. Harjoittelun intensiteettiä normaalissa kuntosaliharjoittelussa nostetaan lisäämällä rautaa tankoon, kun taas kehonpainoharjoittelussa intensiteettiä nostetaan etenemällä yhä haastavampiin liikkeisiin. Liikkeiden vaikeusasteista käytetään nimitystä progressio ja osalla saattaa olla tavoitteena taitoharjoittelussaan esimerkiksi käsilläseisonta tai voimaharjoittelussaan yhden käden leuka, mitä kohti edetään eri progressioiden avulla. Liikkeiden progressiot muodostuvat ensisijaisesti nivelkulmia, vipuvarsia ja painopisteitä muuttamalla, jolloin liikkeestä saadaan joko helpompi tai haastavampi. Kun edellinen helpompi progressio on hallussa ja tuntuu helpolta, voidaan edetä seuraavaan.

Esimerkki punnerruksen liikeprogressiosta liikunnanohjaaja Tuomas Katilan näyttämänä.

 

Movement

Movement on yksi kehonpainoharjoittelun suuntaus, jossa liikkeiden aikana keskitytään kehittämään poikkeuksellisesti yhtä aikaa sekä liikkuvuutta että voimaa. Harjoituksissa käytetään lihaksia niin kuin ne on suunniteltu: yhdessä toimivana ketjuna.

Movementissa kierretään, ponnistetaan, kontataan, nauretaan ja nautitaan kehon tuottamasta liikkeestä.

Movementia löydät Movement Center Helsingistä ja Movement Jalasjärveltä, jotka molemmat tarjoavat ilmaisen tutustumiskerran lajin pariin.

Katso myös Movement AAM Helsinki.

Movementia Lahdessa tarjoaa EBN-Areena (kuvissa.)

 

Street Workout

Street Workout eli katutreeni on vapaamuotoista kehonpainoharjoittelua ulkotiloissa.

Street Workout on noussut suuren yleisön tietoisuuteen suurimmaksi osaksi erilaisten näyttävien kehon painolla suoritettavien liikkeiden myötä. Se on kuitenkin paljon muutakin kuin vain palomiespunnerruksia tai yhden käden leuanvetoja. Suomen Street Workout ry on yleishyödyllinen yhdistys, joka pyrkii toiminnallaan edistämään kansanterveyttä.

Yhdistyksen mukaan liikuntaharrastamisen potentiaali lähiliikuntapuistoissa kasvaisi huomattavasti, mikäli lapsille suunnattujen leikkipuistojen viereen rakennettaisiin myös aikuisille mitoitetut kuntoiluvälineet. Tällöin esimerkiksi lapsiperheen isä tai äiti voisi suorittaa oman lihaskuntoharjoittelunsa lapsen leikkiessä ja lisäisi näin huomattavasti aktiivisuuttaan. Aikuisten antama esimerkki on myös tärkeä jo esikoulu-ikäisille lapsille ja näin toimiessaan antaisi aikuinen myös parempaa esimerkkiä lapselleen. Lue lisää Street Workoutista yhdistyksen sivuilta.

Street Workoutia pääset kokeilemaan Helsingissä GOS-areenalla Tomi Vuorisen toimesta.

 

Mikäli päätit antaa jommalle kummalle mahdollisuuden tämän artikkelin perusteella, toivotan sinulle nautinnollisia hetkiä kehonpainoharjoittelun parissa, oman kehosi koko potentiaaliin tutustuen!

-Riku

Jaa tämä artikkeli!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email